Het zal je niet ontgaan zijn: bijna alle grote en succesvolle bedrijven hebben tegenwoordig een blogsectie op hun website. Waarom is dit? Wat is het nut van blogs en wat heb je er precies aan als bedrijf? In deze blog (jazeker!) lees je waarom een blog commercieel interessant is.
Wat is een blog?
Een blog is een artikel dat op een website staat, waarin lezers worden geïnformeerd of soms ook geïnspireerd. Een blog komt meestal niet alleen. Vaak hebben bedrijven een blogsectie waarin dan regelmatig (eens per week, maand of kwartaal) nieuwe artikelen verschijnen.
Blogs zijn in de eerste plaats niet bedoeld om direct producten te verkopen. Het zijn geen salespagina’s: pagina’s waar mensen overtuigd worden om iets te kopen of een dienst af te nemen.
Blogs kunnen over werkelijk ieder denkbaar onderwerp gaan. Er zijn blogs over auto’s, bomen, duurzaam leven, duizendpoten, Rusland en zelfs over blogs zelf. Ook kunnen blogs verschillende lengtes hebben. Sommige blogs bestaan slechts uit een paar zinnen, maar sommige zijn zo lang als een heel boek!
Het doel van een blog
Als een blog niet bedoeld is om producten te verkopen, wat is het doel dan voor bedrijven? Nou, indirect gaat het natuurlijk wel om winst maken. Goede blogs zijn een waardevolle toevoeging aan een website. Ze maken een website beter en daardoor zal het bedrijf achter de website meer winst maken. Hoe? Onder meer zo:
- Blogs kunnen gevonden worden in Google, waardoor potentiële klanten op de website komen.
- In blogs kunnen bedrijven informatie delen, waardoor hun klantenservice minder vragen krijgt.
- Je kunt als bedrijf een merk opbouwen en een prettige, informele band met je klanten opbouwen.
- Omdat er regelmatig een blog verschijnt, kun je zien dat de website leeft. Mensen kopen graag op plaatsen waar dingen gebeuren, niet op plaatsen waar overal digitale spinnenwebben hangen.
Hoe je een blog op je eigen website krijgt
Ben je zelf ook (startende) ondernemer en heb je een website? Dan is het dus slim om ook regelmatig een blog te plaatsen. Deze kun je zelf schrijven, maar je kunt ook blogs laten schrijven door een tekstschrijver. Zo’n tekstschrijver betaal je dan een vast bedrag, waarna hij een leuke en interessante blog voor je schrijft: een investering in je website en je bedrijf, die zichzelf snel terug zal verdienen!